Carolina Storrank kan både sjunga och boxas. Foto: Frank A. Unger.

Boxningsmusikal med slagsida

Fighting Star är storsatsning som givit resultat – inte minst som en säljbar produkt i snygg förpackning. Själva storyn balanserar ändå nära det banala, skriver Hbl:s recensent.

Fighting Star
Wasa Teater

Av Douglas Carr, Niklas Rosström, Sharon Vaughn. Regi & bearbetning: Maria Sid. I rollerna: Carolina Storrank, Geir Rönning, Jennie Storbacka, Marco Luponero, Frank Berger, Paulina Biström, Valtteri Keinänen, Cassandra Lindholm, Ksenia Timoshenko, Johan Aspelin, Markus Lytts, Jonas Bergqvist m.fl.

Urpremiär på Wasa Teater 28.9

Så står hon där. Andhämtningen är tung, huden täckt av svettpärlor, de röda boxhandskarna höjda. Cecilia ”Ziggy” Brink ska ingen någonsin mera slå utan att riskera att gå på knock. Ska någon vinna är det hon. Golden Girl.

Att upphovsmakarna till den rykande färska musikalen Fighting Star också siktar högt och internationellt är uppenbart. ”A new musical” och världspremiär heter det i reklamen. Men först ska den erövra en österbottnisk publik på Wasa Teater, regisserad av Playme-regissören Maria Sid och med en blandensemble av professionella och amatörer.

Gonggongen för att hitta nya musikaltalanger i Svenskfinland gick i oktober förra året. I april hade sex av 118 sökande sållats fram genom offentliga auditioner, webb- och sms-röster och en slutsåld, jurybedömd final.

Och nu står hon här: Carolina Storrank, 27-årig musikpedagog från Terjärv. I en huvudroll som kräver teknik och känsla och muskler för både sång och boxning. Hon gör det bättre än bra. Uttrycket är naturligt, rösten osminkad: tuffa, sårbara Ziggy känns äkta rakt igenom. Även de övriga fem, Frank Berger, Paulina Biström, Valtteri Keinänen, Cassandra Lindholm och Ksenia Timoshenko, intar Wasa Teaters stora scen som om de aldrig gjort just annat.

Idén till en musikal om en ung kvinna som boxas kläcktes av nöjesproducenten Niklas Rosström, som skrivit manus och musik ihop med textförfattaren Sharon Vaughn och låtskrivaren Douglas Carr, båda lånade från Sverige liksom Mikael Jöback som gjort musikarrangemanget. Till teamet hör också bl.a. Pasi Hiihtola som översatt Vaughns sångtexter från engelska, dirigenten Ralf Nyqvist, koreografen Marko Keränen, kostymören Nina Silfverberg, scenografen Mikki Kunttu.

En storsatsning som givit resultat – inte minst som en säljbar produkt i snygg förpackning. Själva storyn, på temat konsten att överleva en jobbig familjesituation och fajtas tills man blir sedd och hörd, balanserar nära det banala. Maria Sid har bearbetat den åt dramahållet och samtidigt gett föreställningen en oväntat stiliserad och bitvis ironisk prägel. Riktigt berörande blir det aldrig, vilket bara delvis beror på ojämnheter i skådespeleriet.

Det är tyngd och kvalitet i sångnumren. Handplockade stjärnorna Geir Rönning och Jennie Storbacka lyser klarast där. Den förra i rollen som Ziggys sjukligt självupptagna politikerfarsa, den senare som väninnan det går illa för. Marco Luponero, samvetslös manager, och Markus Lytts, förälskad journalist, gör också minnesvärda insatser. Likaså Sonja Biskop fast hon inte ens är på plats.

Musiken står på pop- och rockgrund med ekon av andra stilar, och olika roller åtföljs av olika tonspråk. En sjumannaorkester skapar det medryckande gung och tunga sound som behövs. Ibland överröstar dock volymen artisterna. Enstaka potentiella hitlåtar, absolut, men som helhet känns det rätt strömlinjeformat; som vilken (amerikansk eller svensk) musikal som helst.

I den här genren brukar det bjudas på färgsprakande show. Inte här. Nästan ingen dans; i stället boxning. Nästan inga färger; mest bara svart-grått-vitt. En kal scen, ofta försänkt i dunkel, där slagpåsarna och den mobila boxningsringen är i flitigt bruk och Joonas Tikkanens vilsamma videoscenografi upprepar vissa teman.

Tillsammans med det ideliga boxandet ger den visuella ensidigheten föreställningen en slagsida av monotoni. Ögat söker liksom efter mer. Och så kan man undra: Vart tog Ziggys huvudskydd vägen?

Kommentarer

Välkommen till debatten på Hbl.fi. För att vi ska ha ett bra och seriöst diskussionsklimat måste du följa reglerna. Endast inloggade personer kan kommentera artiklar, antingen under eget namn eller signatur. Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Hbl:s redaktion förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som bryter mot reglerna.

Regler för kommentarer

Välkommen till debatten på Hbl.fi. För att vi ska ha ett bra och seriöst diskussionsklimat måste du följa reglerna. Endast inloggade personer kan kommentera artiklar, antingen under eget namn eller signatur. Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Hbl:s redaktion förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som bryter mot reglerna.

Här är våra spelregler:

  • Var hövlig och korrekt i dina kommentarer.
  • Respektera andra personers privatliv oavsett om det gäller andra debattörer, personer i artiklarna eller journalister. Inga personangrepp tillåts.
  • Håll dig till artikelns ämne och motivera din åsikt.
  • Eftersom Hbl är ett svenskspråkigt medium är kommentarsspråket svenska.
  • Dina kommentarer kan användas i andra sammanhang på Hbl.fi, Hufvudstadsbladet eller Hbl+.



Det är inte tillåtet att:

  • hota, trakassera, sprida lögner eller skvaller.
  • uppmana till brott eller på annat sätt bryta mot Finlands lag.
  • använda svordomar och obscena ord.
  • kommentera etnicitet, kön, sexuell läggning, religion eller hälsotillstånd om det saknar betydelse i sammanhanget.
  • skriva rasistiska och sexistiska inlägg.
  • göra reklam.
  • länka till sidor med sexistiskt, pornografiskt eller rasistiskt innehåll. Detsamma gäller länkar till diskussionsforum.
  • skriva långa citat, huvuddelen av kommentaren ska vara din egen.
  • använda osakliga användarnamn (signaturer).



Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn. Vem som helst kan anmäla en kommentar genom att klicka på flaggsymbolen invid kommentaren. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Frågor om Hbl.fi kan sändas till webb@hbl.fi. Modereringen på Hbl.fi utgår från redaktionens regler men i själva jobbet får vi hjälp av ett utomstående företag, Interaktiv Säkerhet. Företaget är specialiserat på övervakning av artikelkommentarer och anlitas av flera svenskspråkiga nyhetssajter. Har du klagomål som gäller modereringen? Ta kontakt med webb@hbl.fi. Klistra in en länk till artikeln i fråga och uppge tidpunkt och under vilket namn kommentaren lagts ut.



Hur syns mitt namn eller signatur: Det är endast möjligt att kommentera artiklar om du skapat ett KSF Media-konto och loggat in. Utgångsläget är att ditt förnamn och efternamn syns när du kommenterar, men du kan också välja att använda en signatur om du inte vill uppge ditt riktiga namn.



Hur ändrar jag min signatur: På hbl.fi, klicka till Mitt konto-knappen uppe till höger och välj Redigera ditt KSF Media-konto. Välj Ändra dina uppgifter. Längst ner på sidan kan du ange Signatur för kommentarer. Klicka på Spara. När du är inloggad på hbl.fi syns alla dina kommentarer under denna signatur.



Så behandlar vi din signatur Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Vi förbehåller oss rätten att kontakta dig.