Foto: EPA/Andreu Dalmau

Barbie ger vika för Greenpeace

En halv miljon människor mejlade den amerikanska leksakstillverkaren Mattel efter en protestkampanj. I dag, fyra månader senare, lovar Mattel att sluta använda förpackningsmaterial gjort på regnskogsträd.

– Det är en oehörd mängd människor! De har mejlat Mattel via vårt upprop på webben, på så sätt har vi kunnat räkna antalet mejl, säger Maija Suomela, ansvarig för kampanjen mot palmolja på Greenpeace.

I juni startade miljöorganisationen en Barbiekampanj mot Mattel efter att de analyserat företagets förpackningar i laboratorium. Greenpeaces tester visade att leksaksföretaget använder produkter från cellulosa- och pappersföretaget APP (Asian Pulp and Paper) i sitt förpackningsmaterial. Enligt miljöorganisationen skövlar APP regnskog och hotar Sumatratigerns utbredningsområde i Indonesien.

Under kampanjen sågs bland annat Barbie jaga tigrar i Helsingfors. Och i Los Angeles hängde Greenpeace upp ett skynke med en bild på Ken och texten: Barbie, det är slut. Jag dejtar inte tjejer som gillar skogsskövling.

– En orsak till att Mattel nu agerar är troligen trycket från offentligheten. Om ingen ifrågasätter det gör företaget precis som de vill. Ett smart företag inser att det måste förändra sig, säger Maija Suomela.

Inga kontroversiella källor

I ett pressmeddelande meddelade Mattel att de tänker maximera användningen av återvunnet papper, att om möjligt undvika färskfiber från "kontroversiella källor" och att använda fiber från certifierade tredje parter. Företaget planerar att tillverka 70 procent av sina förpackningar av återvunnet eller hållbart material före slutet av året.

Också APP gav ut ett pressmeddelande, som The Washington Post citerar:

– APP stöder faktiskt alla trovärdiga certifieringar inom industrin. Emellertid försöker vi pressa företag till att inte begränsa sin anskaffningspolicy till ett standardmått, i det här fallet FSC, som diskriminerar produkter från Indonesien och andra utvecklingsmarknader.

FSC är en organisation där medlemmarna själva väljer om de certifierar sina skogsbruk.

– Vårt mål var att påverka skurkföretaget APP via deras kunder. Nu ska vi övervaka att Mattel håller vad de lovat, men det här är en mycket god och lovande nyhet, säger Suomela.

Greenpeace misstänker också att Disney och Hasbro anlitar APP.

Senast 2003 kampanjade miljörörelsen mot Stora Enso och Forststyrelsen i Finland. Då ansåg Greenpeace att Forststyrelsen tillåter skövling av urskog i Lappland. Kampanjen riktades mot läsare och förläggare i Tyskland, Holland och Storbritannien, med följden att författaren J. K. Rowling vägrade att låta sin kommande Harry Potter-bok att tryckas på annat än returpapper.

KommentarerLäs regler för kommentarer >>

Regler för kommentarer

Välkommen till debatten på Hbl.fi. För att vi ska ha ett bra och seriöst diskussionsklimat måste du följa reglerna. Endast inloggade personer kan kommentera artiklar, antingen under eget namn eller signatur. Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Hbl:s redaktion förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som bryter mot reglerna.

Här är våra spelregler:

  • Var hövlig och korrekt i dina kommentarer.
  • Respektera andra personers privatliv oavsett om det gäller andra debattörer, personer i artiklarna eller journalister. Inga personangrepp tillåts.
  • Håll dig till artikelns ämne och motivera din åsikt.
  • Eftersom Hbl är ett svenskspråkigt medium är kommentarsspråket svenska.
  • Dina kommentarer kan användas i andra sammanhang på Hbl.fi eller Hufvudstadsbladet.



Det är inte tillåtet att:

  • hota, trakassera, sprida lögner eller skvaller.
  • uppmana till brott eller på annat sätt bryta mot Finlands lag.
  • använda svordomar och obscena ord.
  • kommentera etnicitet, kön, sexuell läggning, religion eller hälsotillstånd om det saknar betydelse i sammanhanget.
  • skriva rasistiska och sexistiska inlägg.
  • göra reklam.
  • länka till sidor med sexistiskt, pornografiskt eller rasistiskt innehåll. Detsamma gäller länkar till diskussionsforum.
  • skriva långa citat, huvuddelen av kommentaren ska vara din egen.
  • använda osakliga användarnamn (signaturer).



Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn. Vem som helst kan anmäla en kommentar genom att klicka på flaggsymbolen invid kommentaren. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Frågor om Hbl.fi kan sändas till webb@hbl.fi. Modereringen på Hbl.fi utgår från redaktionens regler men i själva jobbet får vi hjälp av ett utomstående företag, Interaktiv Säkerhet. Företaget är specialiserat på övervakning av artikelkommentarer och anlitas av flera svenskspråkiga nyhetssajter. Har du klagomål som gäller modereringen? Ta kontakt med webb@hbl.fi. Klistra in en länk till artikeln i fråga och uppge tidpunkt och under vilket namn kommentaren lagts ut.



Hur syns mitt namn eller signatur: Det är endast möjligt att kommentera artiklar om du skapat ett KSF Media-konto och loggat in. Utgångsläget är att ditt förnamn och efternamn syns när du kommenterar, men du kan också välja att använda en signatur om du inte vill uppge ditt riktiga namn.



Hur ändrar jag min signatur: På hbl.fi, klicka till Mitt konto-knappen uppe till höger och välj Redigera ditt KSF Media-konto. Välj Ändra dina uppgifter. Längst ner på sidan kan du ange Signatur för kommentarer. Klicka på Spara. När du är inloggad på hbl.fi syns alla dina kommentarer under denna signatur.



Så behandlar vi din signatur Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Vi förbehåller oss rätten att kontakta dig.