Påhittade personer hyllar företag på webben

Det kan verka som ett spontant inlägg på nätet av en vanlig medborgare, men är egentligen något som är skrivet av en person som representerar ett företag.

I engelskspråkiga länder är fenomenet känt under benämningen astroturfing. Det innebär att till exempel ett företag anlitar någon att föra fram åsikter som gynnar företaget eller skapar en uppdiktad person på ett socialt medium eller ett diskussionsforum för att föra fram åsikterna.

Det finns inga uppgifter om hur vanligt det är, men det förekommer.

–Jag skulle tippa att det är mer vanligt förekommande än de fall som uppdagats eller någon åkt fast för, säger doktorand Salla-Maaria Laaksonen vid Helsingfors universitet.

Hon har bland annat forskat i företagsimage och digital pr.

Begreppet astroturfing myntades i USA för tio år sedan och härleddes från företaget Astroturf, en leverantör av konstgräs, för att beskriva försök att påverka åsikter genom något som verkar vara genuina gräsrotsyttringar men i själva verket är en samordnad kampanj.

"Bör avslöjas i tid"

Reklambyrån Bob Helsinki är känd för en rad ovanliga kampanjer, bland annat för att rädda babianerna vid Högholmen och nu senast stjärnsångaren Kristal Blingström, som visade sig vara en pr-figur för mobiloperatören Saunalahti. Blingström nämnde dock inte operatören eller dess produkter.

Vd Jukka Kurttila, är ni beredda att rekommendera något på nätet i en påhittad persons namn om någon betalar er för det?

–Kanske, om det är fråga om en välmenande och rolig kampanj där man inte gör någon illa eller bryter mot lagen.

Enligt Kurttila bör det avslöjas i tid att det handlar om en påhittad identitet. Att skapa en påhittad person som folk skulle tro på i oändlighet skulle vara stört omöjligt.
–Det vore skrupelfri dumhet att tro att man inte skulle åka fast för sånt här i dagens värld.

Användare på sin vakt

Enligt Laaksonen är det omöjligt att säga hur många som anlitats genom tiderna för att sprida påhittade gräsrotsyttringar. Numera gäller det att skapa en väldigt trovärdig identitet för att kunna få gehör.

–De åker vanligtvis fast efter att aktiva användare upptäcker något misstänksamt. Texten kan vara allt för inriktad på marknadsföring eller så förekommer samma text på olika ställen, säger Laaksonen.

Det lönar sig ändå inte att oroa sig allt för mycket för att fenomenet skulle bli vanligare. Källkritik hjälper.
–Enligt en undersökning har bekanta personer och nätverk en mycket mer betydande roll i opinionsbildning och beslutsfattande än okända, säger Laaksonen.

KommentarerLäs regler för kommentarer >>

Regler för kommentarer

Välkommen till debatten på Hbl.fi. För att vi ska ha ett bra och seriöst diskussionsklimat måste du följa reglerna. Endast inloggade personer kan kommentera artiklar, antingen under eget namn eller signatur. Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Hbl:s redaktion förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som bryter mot reglerna.

Här är våra spelregler:

  • Var hövlig och korrekt i dina kommentarer.
  • Respektera andra personers privatliv oavsett om det gäller andra debattörer, personer i artiklarna eller journalister. Inga personangrepp tillåts.
  • Håll dig till artikelns ämne och motivera din åsikt.
  • Eftersom Hbl är ett svenskspråkigt medium är kommentarsspråket svenska.
  • Dina kommentarer kan användas i andra sammanhang på Hbl.fi eller Hufvudstadsbladet.



Det är inte tillåtet att:

  • hota, trakassera, sprida lögner eller skvaller.
  • uppmana till brott eller på annat sätt bryta mot Finlands lag.
  • använda svordomar och obscena ord.
  • kommentera etnicitet, kön, sexuell läggning, religion eller hälsotillstånd om det saknar betydelse i sammanhanget.
  • skriva rasistiska och sexistiska inlägg.
  • göra reklam.
  • länka till sidor med sexistiskt, pornografiskt eller rasistiskt innehåll. Detsamma gäller länkar till diskussionsforum.
  • skriva långa citat, huvuddelen av kommentaren ska vara din egen.
  • använda osakliga användarnamn (signaturer).



Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn. Vem som helst kan anmäla en kommentar genom att klicka på flaggsymbolen invid kommentaren. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Frågor om Hbl.fi kan sändas till webb@hbl.fi. Modereringen på Hbl.fi utgår från redaktionens regler men i själva jobbet får vi hjälp av ett utomstående företag, Interaktiv Säkerhet. Företaget är specialiserat på övervakning av artikelkommentarer och anlitas av flera svenskspråkiga nyhetssajter. Har du klagomål som gäller modereringen? Ta kontakt med webb@hbl.fi. Klistra in en länk till artikeln i fråga och uppge tidpunkt och under vilket namn kommentaren lagts ut.



Hur syns mitt namn eller signatur: Det är endast möjligt att kommentera artiklar om du skapat ett KSF Media-konto och loggat in. Utgångsläget är att ditt förnamn och efternamn syns när du kommenterar, men du kan också välja att använda en signatur om du inte vill uppge ditt riktiga namn.



Hur ändrar jag min signatur: På hbl.fi, klicka till Mitt konto-knappen uppe till höger och välj Redigera ditt KSF Media-konto. Välj Ändra dina uppgifter. Längst ner på sidan kan du ange Signatur för kommentarer. Klicka på Spara. När du är inloggad på hbl.fi syns alla dina kommentarer under denna signatur.



Så behandlar vi din signatur Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Vi förbehåller oss rätten att kontakta dig.