Foto: Niklas Meltio

Svaveldirektivet tvingar gruvbolag att hitta nya transportrutter

Enligt bolagets vd Pekka Perä hotar det förestående svaveldirektivet medföra årliga extra kostnader på tiotals miljoner euro, så bolaget ser sig tvunget att utforska nya transportrutter.

–Ett alternativ är att frakta godset från Talvivaara via Kostamus till Murmanskbanan och vidare till Ishavet. Där finns hamnar som är öppna året om. Dessutom är det kort väg till exempel till Kina och Japan, säger Perä.

Tillsvidare är det Karleby som är Talvivaaras huvudhamn. Via den fraktar bolaget bland annat zink till Nederländerna. Även stora mängder lut och kalksten passerar Karleby på väg till gruvan.

Svaveldirektivet träder i kraft 2015 och då måste gruvbolaget ha löst problemet med rutterna.
–Det handlar inte om att vi skulle motsätta oss miljöskydd. Men kostnaden är så väsentlig att vi måste ta reda på det förmånligaste och effektivaste alternativet för vår logistik.

Stora fartyg kanske uteblir

Hamndirektören i Karleby Torbjörn Witting säger att svaveldirektivet blir ett problem särskilt för gruvindustrin. Det beror på att den använder betydligt större fartyg än annan industri.

–De här fartygen seglar vanligen på oceanerna och kommer till Östersjön kanske bara en eller två gånger under hela sin livscykel. Den värsta hotbilden är att fartygen inte byggs om så att de lämpar sig för Östersjöområdet, och att de alltså inte längre kommer hit, förklarar Witting.

Det här skulle enligt Witting leda till att gruvbolagen i praktiken vore tvungna att flytta bort sina transporter från Finland.
Witting vet att många gruvbolag planerar att söka sig till sådana sjörutter som saknar de olägenheter som svaveldirektivet för med sig, till exempel Narvik i Norge eller Murmansk i Ryssland.

Illa för hela logistikkedjan

Gruvbolagens planer på nya rutter innebär enligt Witting en katastrof för hamnen i Karleby. Om gruvbolagen flyttar till oceanhamnarna beräknas hamntrafiken in Karleby minska med hälften.

–Andra hamnar i Finland har inte just lika stora och lika många fartyg som vi. Vi kommer sannolikt att vara bland de största förlorarna, säger direktören för hamnen som betjänat gruvindustrin i 50 år.

Witting menar att slaget blir hårt för hela den logistiska kedjan i Finland och dess talrika arbetstillfällen. Han hoppas att Finland ska förhandla fram en nationell övergångsperiod för svaveldirektivet med bättre möjligheter för anpassning.




 

KommentarerLäs regler för kommentarer >>

Regler för kommentarer

Välkommen till debatten på Hbl.fi. För att vi ska ha ett bra och seriöst diskussionsklimat måste du följa reglerna. Endast inloggade personer kan kommentera artiklar, antingen under eget namn eller signatur. Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Hbl:s redaktion förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som bryter mot reglerna.

Här är våra spelregler:

  • Var hövlig och korrekt i dina kommentarer.
  • Respektera andra personers privatliv oavsett om det gäller andra debattörer, personer i artiklarna eller journalister. Inga personangrepp tillåts.
  • Håll dig till artikelns ämne och motivera din åsikt.
  • Eftersom Hbl är ett svenskspråkigt medium är kommentarsspråket svenska.
  • Dina kommentarer kan användas i andra sammanhang på Hbl.fi eller Hufvudstadsbladet.



Det är inte tillåtet att:

  • hota, trakassera, sprida lögner eller skvaller.
  • uppmana till brott eller på annat sätt bryta mot Finlands lag.
  • använda svordomar och obscena ord.
  • kommentera etnicitet, kön, sexuell läggning, religion eller hälsotillstånd om det saknar betydelse i sammanhanget.
  • skriva rasistiska och sexistiska inlägg.
  • göra reklam.
  • länka till sidor med sexistiskt, pornografiskt eller rasistiskt innehåll. Detsamma gäller länkar till diskussionsforum.
  • skriva långa citat, huvuddelen av kommentaren ska vara din egen.
  • använda osakliga användarnamn (signaturer).



Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn. Vem som helst kan anmäla en kommentar genom att klicka på flaggsymbolen invid kommentaren. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Frågor om Hbl.fi kan sändas till webb@hbl.fi. Modereringen på Hbl.fi utgår från redaktionens regler men i själva jobbet får vi hjälp av ett utomstående företag, Interaktiv Säkerhet. Företaget är specialiserat på övervakning av artikelkommentarer och anlitas av flera svenskspråkiga nyhetssajter. Har du klagomål som gäller modereringen? Ta kontakt med webb@hbl.fi. Klistra in en länk till artikeln i fråga och uppge tidpunkt och under vilket namn kommentaren lagts ut.



Hur syns mitt namn eller signatur: Det är endast möjligt att kommentera artiklar om du skapat ett KSF Media-konto och loggat in. Utgångsläget är att ditt förnamn och efternamn syns när du kommenterar, men du kan också välja att använda en signatur om du inte vill uppge ditt riktiga namn.



Hur ändrar jag min signatur: På hbl.fi, klicka till Mitt konto-knappen uppe till höger och välj Redigera ditt KSF Media-konto. Välj Ändra dina uppgifter. Längst ner på sidan kan du ange Signatur för kommentarer. Klicka på Spara. När du är inloggad på hbl.fi syns alla dina kommentarer under denna signatur.



Så behandlar vi din signatur Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Vi förbehåller oss rätten att kontakta dig.